أخر الاخبار

متلازمة التفكير خارج الصندوق out of the box في التسويق والبزنس



متلازمة التفكير خارج الصندوق out of the box  في التسويق ...
كل اللي يعرفني عارف ان انا من انصار التفكير خارج الصندوق ، ولاكن الحقيقه مش دايما خالص بيكون ده الحل الصح وده اللي هنوضحة مع بعض في المقال ده . 


التفكير خارج الصندوق في التسويق
التفكير خارج الصندوق في التسويق 

عشان نفهم انا اقصد ايه بمتلازمة التفكير خارج الصندوق في التسويق هنفرق بين نوعين من البزنس 

  • الاول بزنس قديم في السوق 
  • التاني بزنس بيبدا لسه وجديد او لسه هيدخل في السوق  . 
ونبدا بشرح كل عنصر لوحده للتوضيح

البزنس القديم في السوق والافكارالتسوقية خارق الصندوق 

البزنس القديم في السوق ده بالتأكيد عمل كل ما هو تقليدي وعادي في التسويق وطرق الترويج للبزنس بتاعه وده طبعا على افتراض ان صاحب البزنس مهتم فعلا بالتسويق بشكل مستمر بدون انقطاع .

 والبزنس ده اكتر حد بيكون محتاج التفكير خارج الصندوق لتنشيط البزنس بتاعه بأنه يقدم فكره جديده او استراتجية جديده بفكر خارج الصندوق تماما .

لو عاوز تعرف اكتر شوف المقال ده بعنوان : أفكار تسوقية خارج الصندوق لكسب مكانة في السوق 

البزنس الجديد في السوق واخطار التسويق بفكر خارج الصندوق 


البزنس هو بيبدأ لسه في السوق ففي الاغلب التسويق بفكره خارج الصندوق بيكون فيها نسبة مجازفة كبيره جدا على البزنس
لان بكل بساطه انت مش معروف لسه في السوق وفي احتمال كبيره ان الفكرة دي الناس متتقبلهاش وبالتالي تأثر بالسلب على البزنس كله بصفه عامة وتؤدي في النهاية لفشله لقدر الله .


فمن وجهة نظري ومن واقع خبره عملية مع أكتر من بزنس جديد في السوق أبدأ بالممكن والعادي لحد ما تحط رجلك في السوق ثم بعد ذالك انطلق وابدع 


وطبعاً الكلام ده مش قاعدة وفي انواع كتير من البزنس بالذات الأفكار الغير تقليدية او الجديده على المجتمع ممكن مينسبهاش الكلام ده ولازم تبدأ بفكره غير تقلدية متناسبة مع الفكره الجديده للبزنس بالنسبة للمجتمع .


ولاكن خليني أوضح سبب كلامي ان كتير من العملاء عندها متلازمة الافكار خارج الصندوق و بتركز في كلامها معايا انها عوزه افكار خارج الصندوق للبزنس بتاعها مع انها مش محتاجة ده في الوقت الحالي لان الجمهور اللي انت بتستهدفه لسه مش عارفك ولا عارف انت مين اصلا .


كتير ناس اعرفهم بدأوا بافكار خارج المألوف out of the box زي ما بيقولوا  وانتهت بالبزنس بالفشل للاسف وهو لسه بيبدأ .
والسبب ان الجمهور متقبلش الفكرة او متقبلش طريقة تقديم البزنس له كـ فكرة غير تقلدية  + انه جديد في السوق محدش يعرفه ولا معندوش رصيد من العملاء تدافع عنه أو عندهم ولا له .


فنصيحة الاخيرة لو كنت بتبدأ لسه بزنس ابدأ بميزه تنافسية قوية وابدأ بهدف قوي وخطة تسوقية قوية وحدد اهدافك واظهر لعميلك بشكل احترافي حتى تصنع نوع من الثقه بينك وبين العملاء ثم بعد ذالك انطلق بأفكار جديده تطور بيها البزنس وتعيد تنشيطه ووضعة لمكانه اعلى في السوق .


بستمتع بمناقشتكم ووجهات نظركم  في التعليقات ولو عندك قصة مشاهبه او اي سؤال قولة لنا  

أحمد صبري Ahmed Sapry


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-